Marketing Automation

Wat is marketing automation?

Inbound Marketing en Marketing Automation worden vaak door elkaar gehaald. Ze hebben allebei als doel om je te helpen jouw business te laten groeien. Inbound Marketing is in essentie het helpen van potentiele klanten door hun businessvragen te beantwoorden en ze daarbij te attenderen op jouw oplossingen. Dat gebeurt door het schrijven van artikelen en blogs die je publiceert aan de hand van jouw content strategie.

Zodra de potentiele klant als lead is herkend en (automatisch) is gekwalificeerd dan begint het tweede proces; de prospect helpen bij het kiezen van jouw oplossing. Als dat uiteindelijk resulteert in een aankoop dan volgt het proces van het volgen van de klant. Door te blijven communiceren kan goed worden ingespeeld op zijn ervaringen en wensen. Het doel daarvan is te zorgen dat de klant opnieuw voor jouw bedrijf kiest en zijn positieve ervaringen deelt met anderen en zo nieuwe leads creëert.

Marketing Automation is zowel een werkwijze als de daarvoor benodigde software. Deze helpen samen om op een geautomatiseerde wijze prospects en klanten te volgen en met hen te communiceren. Marketing Automation is meer dan alleen lead generatie, het helpt ook om leads te converteren naar klanten en van klanten fans te maken.

Marketing automation ondersteunt het aankoopproces:

  • In de orientatiefase richt de aanpak zich op het trekken van de aandacht van de doelgroep. Dit kan het beste worden gedaan in de vorm van een continue campagne. Marketing Automation is in deze fase gericht op het kwalificeren van leads en het verstrekken van relevante content met als doel om de leadconversie te verhogen. Juist uit het opnieuw benaderen van geinteresseerde bezoekers (retargeting) blijkt tot goede resultaten te leiden.
  • In de aankoopfase helpt Marketing Automation met de klant in contact te komen en informatie over zijn wensen te verzamelen. Dit doe je door te volgen welke pagina’s hij bekijkt op jouw website, e-mails of online magazines te sturen en bij te houden wat hij leest en welke whitepapers hij bijvoorbeeld heeft gedownload. Aan de hand van zowel expliciete data (bijvoorbeeld het invullen van een formulier) als impliciete data (het volgen van gedrag) bouw je een profiel op van elke prospect. Het profiel gebruik je om gericht te communiceren.
  • Bij de conversie kunnen kunnen zowel online als offline middelen worden ingezet. De marketing software kan bijvoorbeeld aan de hand van gedrag signaleren dat een lead in de aankoopfase is gekomen, de accountmanager kan dan persoon contact zoeken.
  • In de gebruiksfase helpt marketing automation de relatie blijvend te onderhouden.
  • Om Marketing Automation te kunnen toepassen is goede software nodig. Die is tegenwoordig ruim voorhanden. Op basis van de wensen kan een keuze worden gemaakt. Maar Marketing Automation is meer dan alleen een tool, het is een werkwijze die ondermeer wordt gevoed door het analyseren van data en het ontwikkelen van content op maat.
Nederlands