Inbound marketing

Aandacht verdienen met relevante content

Ongetwijfeld krijgt u regelmatig aanvragen van klanten die u zelf hebben gevonden. Maar zou het niet mooi zijn als nog veel meer nieuwe klanten uit zichzelf naar u toekomen voor een offerte? Dat is wat u met Inbound marketing kunt bereiken. Hoe? Dat leggen we u graag uit!

De manier waarop een aankoop plaatsvindt, is sterk veranderd door de opkomst van technologie. Voorafgaand aan een aankoop kan een klant zich online oriënteren. Op het internet is een schat aan gedetailleerde informatie beschikbaar. Niet alleen over de eigenschappen bij aanschaf van een product of dienst, maar ook over het gebruik. Niet alleen de leverancier verstrekt informatie. Er zijn dikwijls ook meningen te vinden van andere klanten. Informatie van gebruikers die ervaring hebben met het product wordt hoog gewaardeerd. Voordat een potentiële klant met u in gesprek gaat heeft hij zich al een beeld gevormd over uw product of dienst. Inbound Marketing speelt op deze ontwikkeling in.

Online strijden de diverse aanbieders om de aandacht. Steeds vaker kan een klant zelfs uit een internationaal leveranciersaanbod. Outbound technieken om klanten te beïnvloeden zoals advertenties blijken steeds minder goed te werken. Veel bedrijven wisten het al maar ook uit onderzoek blijkt dat advertenties veel minder impact hebben dan mond-tot-mondreclame of goede online recensies. Aandacht kopen is minder effectief dan aandacht verdienen en Search Engine Advertisement bijvoorbeeld wordt steeds duurder terwijl het effect afneemt.

Inbound marketing: inspireren en communiceren

Inbound marketing is een leadgeneratie aanpak waarmee klanten die zich oriënteren worden aangetrokken met behulp van content marketing: het creeëren van inspirerende content en nuttige interacties. Door het creëren van content die aansluit op de problemen en behoeften van uw doelgroep trekt u de aandacht van gekwalificeerde prospects en bouwt u aan vertrouwen en geloofwaardigheid voor uw bedrijf. En dat is niet alleen belangrijk voor klanten die uw bedrijf online hebben gevonden. Ook klanten u via een ander kanaal hebben gevonden zullen immers uw website bezoeken, om bevestiging te zoeken of om uw aanbod te vergelijken met dat van andere aanbieders. Zoekacties van klanten beperken zich niet alleen tot de zoekmachine, ook via sociale media platformen wordt in toenemende mate gezocht.

Content is key voor effectieve Inbound Marketing

Wellicht heeft u al eens gehoord over zoekmachine optimalisatie als hulpmiddel hoe u ervoor kunt zorgen dat u wordt gevonden? Het produceren van relevante content die moet leiden tot nuttige interacties vraagt om kennis van uw klant en een doordachte strategie.  Hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld klantonderzoek, blogcoaching en marketing automation tools die zowel het marketing- als het salesproces ondersteunen.

Nederlands