Analyse en optimalisatie

Alles dat aandacht krijgt groeit

Elke ervaren accountmanager weet dat een klantrelatie continue aandacht nodig heeft. De verkoopdirecteur beschouwt het als één van zijn belangrijkste taken om de accountmanagers te begeleiden en te stimuleren. Ook jouw online marketing vraagt om een voortdurende inspanning met als doel dat je goed en effectief blijft communiceren met jouw doelgroepen en klanten.

Zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimalization betrof in de beginjaren van het internet vooral het toepassen van trucjes die ervoor zorgden dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten zou verschijnen. Intussen zijn de zoekmachines veel slimmer geworden en verschijnen de websites met de beste en meest relevante content als eerste in de zoekresultaten.
Belangrijk voor zoekmachine optimalisatie:

  • Zorgen voor zoekmachinevriendelijke technologie. Bij het ontwikkelen van een website of applicatie zal de software developer rekening moeten houden met de eisen die de zoekmachine stelt. Er zijn goede testapplicaties beschikbaar om de kwaliteit van jouw website voor dit aspect te testen.
  • De website goed inrichten. Voordat de website wordt gemaakt moet worden nagedacht over de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Bij het maken van de content zal het publiek in het achterhoofd moeten worden gehouden. Zorgen voor een zoekmachine gerichte website vraagt ook om discipline bijvoorbeeld in de naamgeving van plaatjes, formulieren en dergelijke.
  • Belangrijk is het ook om de mogelijkheid te hebben om gericht campagnematige landingspagina’s te kunnen maken.
  • Verzamelen van informatie over het bezoek van de website. Hulpmiddelen zoals Google Analytics bieden waardevolle informatie over de effectiviteit van de content.
  • Het genereren van waardevolle en relevante content die helpt om jouw publiek te verleiden tot een bezoek aan jouw website of applicatie. Blogs, animaties, reviews en dergelijke helpen bij het aantrekken van gerichte bezoekers.

Conversie optimalisatie

Door de toegenomen wereldwijde concurrentie nemen de kosten voor een lead steeds verder toe. Je moet meer moeite doen of geld uitgeven om de doelgroep tot een bezoek aan jouw website te verleiden. Als dit is gelukt dan is het optimaliseren van de conversie de volgende uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat een zo groot mogelijk deel van de bezoekers converteert naar een gekwalificeerde lead waarmee een relatie kan worden opgebouwd en onderhouden.
Hulpmiddelen voor het verbeteren van de conversie:

  • Persuasive design, design om te verleiden.
  • Usability, de customer journey zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken
  • Analyseren van het bezoekgedrag met Google Analytics, Marketing Automation Tooling en Heatmaps.
  • Uitvoeren van A/B testen.
  • Surveys uitvoeren, vraag bezoekers naar hun ervaring.

Gebruik en beheer optimaliseren

De gebruiksvriendelijkheid is afhankelijk van het gebruikte Content Management Systeem (CMS) maar wordt ook beïnvloed door de manier waarop de website is gebouwd.
Heeft jouw bedrijf al een website maar ben je niet tevreden over resultaten ervan? Voordat je weer een nieuwe website gaat maken kunnen we eerst voor je onderzoeken of er verbeteringen mogelijk zijn.

Nederlands