Share with your friends










Submit

Marketing en Sales automation voor B2B klanten

Een website in het Chinees is meer dan alleen vertalen
mei 29, 2017
Slow branded koffie, LinkedIn en marketing voor B2B
juni 11, 2018
 

M arketing automation voor B2B klanten

Inmiddels heeft u vast wel gehoord van marketing en Sales automation dat bedoeld is om de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment gegeven kan worden. In combinatie met een CRM kan die er voor zorgen dat sales efficiënter wordt en dat er meer leads gegeneerd worden met een hogere conversie.

Marketing en Sales automation voor de B2B markt kan helpen met verschillende doelstellingen:

1. Een gevulde pijplijn met goede leads

Marketing automation maakt het makkelijk om met intelligente formulieren en landingspagina’s bezoekers te converteren naar leads. Ook kunnen de bezoekers op de website gevolgd worden zodat deze informatie gebruikt kan worden om te bepalen wat de interesse van de lead is.

2. Alleen tijd besteden aan kwalitatief goed leads

Door een lead alleen richting sales door te zetten als deze aan bepaalde voorwaarden heeft voldaan hoeft er geen tijd besteed te worden aan leads van mindere kwaliteit. Er kunnen profielen gemaakt worden van het gedrag van een goede lead. Bezoekers kunnen dan geautomatiseerd vergeleken worden met deze profielen om zo alleen de passende leads te selecteren.

 
3. Alleen gekwalificeerde leads doorzetten naar sales

Door aan het gedrag van de lead punten toe te kennen zal een lead pas boven een bepaalde score naar sales door gezet worden:

  • Komt een lead meerdere keren naar de website?
  • Bezoekt hij bepaalde pagina’s?
  • Download hij bepaalde documenten of whitepapers?
4. De lead warm houden

Bij veel B2B producten of diensten zal een lead niet direct een besluit nemen tot een aankoop. Hij zal bijvoorbeeld ook bij concurrenten gaan kijken. Marketing automation helpt om afhankelijk van waar de lead zich in de sales cyclus bevind bepaalde informatie te geven om zo de lead warm te houden (lead nurturing). Zodat het bedrijf niet vergeten zal worden.

5. Koude leads benaderen

Er zullen zeker leads zijn die uiteindelijk geen aankoop zullen doen. Dit betekent niet dat deze leads hiermee waardeloos zijn geworden. Sales en Marketing automation kan helpen om deze leads opnieuw te benaderen met exclusieve en op de lead afgestemde content.

 
6. Email conversies verhogen met geoptimaliseerde content

Hoe kan de conversie van de email campagne verhoogd worden? Wat werkt wel in de email campagne en wat werkt minder?

Een succesvolle email campagne is niet alleen het gebruik van een goede template. Ook de content zelf en hoe deze is afgestemd op de ontvanger speelt een belangrijke rol. Met A/B testing kan onderzocht worden welke content beter werkt en welke email titel beter vaker geopend wordt.

Hoe beter de content past bij de ontvanger (personalisatie), hoe groter de kans dat deze zal converteren. Daarnaast zal passende content de kans vergroten dat ook een volgende fase van de campagne ook succesvol is.

7. Sales meer inzicht geven in de interesse van de prospect

In het CRM system kan naast alle gegevens bijgehouden worden wat er voor de lead gedaan is. Marketing automation gekoppeld aan het CRM systeem kan ook bijhouden wat de lead op de online omgevingen gedaan heeft. Zo zal sales kunnen zien welke pagina’s wanneer bekeken zijn, hoe vaak de lead is terug gekomen en welke informatie bijvoorbeeld gedownload is.

 
8. Identificeren in welke fase de lead zich bevind

Een goede sales en marketing automation tool zal aan het begin van de dag iedere sales medewerker laten weten welke actieve prospects er zijn. Ook kan in de meeste gevallen een indicatie gegeven worden waarin de lead zich bevind. Hiermee kan sales dan een keuze maken welke lead als eerste een opvolging moet krijgen, en welke nog even kunnen wachten.

9. Makkelijk rapportages maken wat een campagne heeft gedaan

Met google analytics kan gemeten worden hoe wat het resultaat van een bepaalde marketing campagne is. Het is echter lastig hiermee de effecten te zien in relatie tot de leads die in de sales funnel zitten. Ook hier kan een goede marketing automation tool helpen. Deals kunnen toegekend worden aan een bepaalde campagne. Campagnes die tot veel of weinig deals geleid hebben kunnen zo geïdentificeerd worden.

Nederlands