Share with your friends










Submit

Een website in het Chinees is meer dan alleen vertalen

Het geheime wapen van sales
april 12, 2017
Marketing en Sales automation voor B2B klanten
juli 6, 2017
 

E en website in het Chinees is meer dan alleen vertalen

China bied ook voor Europese bedrijven grote mogelijkheden. Als je een product of service ook in China wilt verkopen dan is het belangrijk om ook je website in het chinees te vertalen. Phoundry heeft voor verschillende klanten ervaring opgedaan bij het realiseren of ondersteunen van een website die in het Chinees gerealiseerd moest worden. Dit blog bespreekt een aantal van de issues die hierbij belangrijk zijn.

Wat ga ik vertalen?

Voordat met het vertalen gestart kan worden is het aan te raden om eerst goed naar de huidige website te kijken:

  • Moet hele website vertaald gaan worden, of een deel daarvan?
  • Zijn alle producten of diensten relevant voor de Chinese markt?
  • Wat gaat er gebeuren met nieuwe content zoals nieuws berichten en blog items? Worden die dan ook vertaald in het Chinees?
  • Zijn er documenten die gedownload kunnen worden?
  • Gaat er specifieke content gemaakt worden gericht op de Chinese markt?
  • Op welke manier moet een Chinese bezoeker contact opnemen of een vraag stellen? Kan deze in het chinees via het contact formulier contact opnemen, en krijgt deze dan ook in het Chinees antwoord?
  • Wordt er “externe” content gebruikt die in China geblokkeerd wordt? Zo wordt bijvoorbeeld YouTube en google maps geblokkeerd. Deze zullen aangepast moeten worden.
 
De snelheid van de website in China

Als de website of applicatie buiten China wordt gehost dan is de afstand een van de grootste redenen voor de slechtere performance. Daarnaast zorgt de “Chinese Great Firewall” ook voor een vertraging. Dit is een filter van de Chinese overheid die tussen het Chinese internet en de rest van het internet zit. Deze zorgt met diverse maatregelen ervoor dat verschillende applicaties en websites niet in China te gebruiken zijn. Zo wordt bijvoorbeeld de zoekmachine google, YouTube, google maps, Twitter, Dropbox, Instagram, Vimeo en nog veel andere sites geblokkeerd.

Links op de website naar deze applicaties kan er voor zorgen dat de website trager wordt, daarnaast zijn de links niet te gebruiken door de Chinese bezoekers. Voor een aantal van deze applicaties zijn er Chinese alternatieven als youku.com en tudou.com, maar voor applicaties als Facebook en andere social media zal dat in veel gevallen lastig zijn.

Om de snelheid van de website in China te verbeteren kan er gebruik gemaakt worden van hosting in China zelf of een Content Delivery Network (CDN) in China. Hou er wel rekening mee dat voor deze oplossingen er specifieke Chinese regels gelden (ICP Beian en PSB Beian licenties). Als alternatief kan er dan gekozen worden voor een locatie die zo dicht mogelijk bij China staat.

 
Zoekmachine optimalisatie in China

Als de website in het Chinees vertaald is moet deze ook gevonden kunnen worden. Omdat veel van de door ons gebruikte zoekmachines in China geblokkeerd worden zal de SEO strategie (Search Optimalisation) aangepast moeten worden aan de in China gebruikte zoekmachines als Baidu. Een goede ranking in Google is geen garantie voor een goede ranking in Baidu.

Zoals voor alle vertalingen geldt moet er voor de Chinese vertaling goed gekeken worden naar de zoekwoorden. Door het grote verschil tussen de Chinese taal en het Nederlands kan het zijn dat een zoekwoord dat letterlijk vertaald wordt niet goed bruikbaar is.
Belangrijk is ook om niet te vergeten de meta data uit het Nederlands naar het Chinees te vertalen.

Verschil in regelgeving

Hou er rekening mee dat de regelgeving in China anders is dan in Nederland. Dit geldt niet alleen voor producten en services, maar zo mogen bijvoorbeeld bepaalde teksten in advertenties niet gebruikt worden ('the State-level', 'the highest-grade' of 'the best’).

 
Tenslote
  • Zorg ervoor dat er een goed vertaal bureau gebruikt wordt. Het liefst een bureau dat ook kennis heeft van SEO. Daarnaast is toegang tot iemand die Chinees spreekt een grote meerwaarde.
  • Test de website goed. Het liefst met een native speaker.
  • Monitor de website en pas waar nodig de content aan. Hoe er rekening mee dat Google Analytics moeizaam werkt in China.
  • De lijst van geblokkeerde websites en applicaties kunnen ieder moment veranderen.
Nederlands