Share with your friends










Submit

Het geheime wapen van sales

Internationale expansie met je website
maart 17, 2017
Een website in het Chinees is meer dan alleen vertalen
mei 29, 2017
 

H et geheime wapen van sales

Niemand kijkt er vreemd van op dat er bij een bezoek aan een autodealer je naar je wensen en andere relevante informatie gevraagd wordt. De verkoopmedewerker zal proberen te begrijpen wat je persoonlijke situatie is om zo een auto te kunnen voorstellen die past bij jouw wensen en budget.

Iedereen weet immers dat hoe beter je de potentiele klant kent, hoe meer kans je maakt op een verkoop conversie. Toch doen veel bedrijven niets met deze kennis op hun website. Daar komen bezoekers en vertrekken weer zonder dat we er iets mee doen. Ja maar, ik heb toch google analytics? Dan weet ik toch wat er gebeurd?

Google analytics is een geweldige tool om te weten welke delen van de website populair zijn, of van waar de bezoekers komen. Met deze informatie kun je de website verder optimaliseren. Maar het zegt niets over de individuele bezoeker, misschien heeft deze interesse in een product op een minder bezochte pagina, maar met een veel hogere marge.

 
Maar hoe kan ik dan mijn bezoekers op mijn website beter leren kennen als deze anoniem zijn?

Ook als een bezoeker anoniem blijft kun je hem beter leren kennen. Door bij te houden welke delen van de website bezocht worden krijg je een idee van de interesse van de bezoeker. Om de vergelijking door te trekken naar de auto dealer: Voordat je de klant hebt aangesproken kun oberveren naar welke auto’s iemand gaat kijken, en hoeveel tijd aan een specifieke auto wordt besteed.

Om van een anonieme bezoeker een bekende bezoeker te maken gebeurd bij de auto dealer door de persoon aan te spreken. Op een website kunnen we dit in zekere zin ook doen. We kunnen dit actief doen met een vraag voor contact, of door in ruil voor meer informatie (zoals een White paper) gegevens van de bezoeker te vragen.

Ook is het mogelijk om een deel van de bezoekers te identificeren aan de hand van het ip adres, zonder dat deze informatie hoeven te geven.

 

Zodra we weten wie er op de website geweest is kunnen we de informatie van de persoon koppelen aan de belangstelling. Afhankelijk van hoe vaak iemand de website al heeft bezocht, welke pagina’s zijn bekeken kan een indruk gekregen worden in welke sales fase de bezoeker zich bevind.
Gaan we de bezoeker actief benaderen met een email of per telefoon, of wachten we nog? De informatie kan dan doorgezet worden naar CRM systeem of direct aan iemand van de Sales afdeling.

Maar kost het bijhouden van al deze informatie mij niet veel tijd?

Ik ben al zo druk. Het met de hand bijhouden en analyseren van deze informatie zou inderdaad veel tijd kunnen kosten. Maar gelukkig zijn er diverse tools beschikbaar die dit proces kunnen automatiseren. Deze software staat ook bekend onder de naam “marketing automation” maar kan misschien beter “sales automation” genoemd worden. Het is immers de sales afdeling die er echt van profiteert..

 

Met sales automation kunnen we de onbekende bezoeker volgen en deze converteren naar een bekende bezoeker. Er wordt voor gezorgd dat de juiste boodschap op het juiste moment gegeven wordt.
Deze boodschap moet de potentiële klant overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen. Ook kan er bepaald worden in welke sales fase de lead zich bevind, zodat deze dan op het goede moment aan de sales afdeling of het CRM systeem doorgeven kan worden.

Naast het vinden van nieuwe leads kan sales automation ook helpen met “lead nurturing”. Een deel van de bezoekers raadplegen de website om informatie in te winnen, en zullen dan nog niet klaar zijn voor een aankoop. Met Lead nurturing worden deze klanten gevoed met informatie met als doel dat ze, zodra ze zover zijn, klant worden.

Nederlands