Share with your friends










Submit

7 marketing trends in 2017

Hoe ben ik vindbaar op het internet
december 12, 2016
Google gaat grote pop-ups voor mobiel gebruikt straffen
januari 22, 2017
Laad alles zien
 

J anuari en februari zijn typische maanden waarin iedereen schrijft over trends voor het komende jaar. Afgelopen periode was er geen gebrek aan voorspellingen en verwachte trends voor B2B marketing. Welke B2B marketing trends voor 2017 worden besproken door onze collega’s over de hele wereld?

Op basis van een aantal populaire bronnen publiceren wij hierbij de lijst met verwachtingen waarvan wij denken dat deze het meest relevant zijn voor onze B2B community.

1. Digitaal is niet langer een niche – het is hoofdzaak bij B2B marketing

In dit verband wordt in het bedrijfsleven ironisch genoeg gesproken over de ‘dood’ van Digitale Marketing. Daarmee wordt de niche positie bedoeld die Digitale Marketing innam tot nu toe.

Onderzoek toont aan dat B2B marketeers gestopt zijn met het maken van onderscheid tussen online en offline marketing. Het merendeel van de activiteiten van marketing spelen zich nu op het online vlak af. Toepassingen als web marketing, zoekmachine optimalisatie, email, online adverteren, social marketing, video en mobile marketing zijn hoofdzaak geworden in het arsenaal van de moderne B2B marketeer.

2. Verbeterde klant ervaringen in het hele concept van relaties

Technologie en beschikbare data stellen ons is staat consumenten en de context waarin deze zich bevinden te begrijpen – wat de consument wil, wat de kleur is van zijn gevoelens, emotionele toestand, voorkeuren, enzovoort. Dit feit ondersteunt dat de zoektocht naar concurrentievoordeel in 2017 nauw zal worden gekoppeld aan het vermogen van het bedrijf om de beste persoonlijke ervaring te leveren. De reden voor de populariteit van CEM (Customer Experience Management) bij B2B is hetzelfde als bij B2C – een toename in de bewustwording bij bedrijven dat consumenten hun keuzes maken op basis van ervaringen uit het verleden en ervaringen in het koopproces.

Het probleem waarmee marketeers nu geconfronteerd worden is de visualisatie van de toestand van de consument in zijn geheel, in plaats van gegevens van verschillende toepassingen die niet op elkaar aansluiten. In 2017 zullen de beste bedrijven zich er op richten hoe om te gaan met de data van een scala aan tools en kanalen om zo een volledig beeld van de consument te kunnen vormen die hen in staat stellen beslissingen snel te maken en consumenten te voorzien van de beste ervaring.

 
3. Loyaliteitsprogramma’s gaan verder dan de kanalen en contactpunten

In het verleden waren loyaliteitsprogramma’s gebaseerd op beperkte data van eerdere aankopen. Vandaag de dag hebben marketeers meer inzage in de voorkeuren van de consument en kunnen beter afgestemde pakketten aangeboden worden. De trend is een uitbreiding van de dienstverlening door meer relevantie en persoonlijk contact via verschillende kanalen, door gebruik te maken van nieuwe data verrijkingen, inclusief real-time.

4. Ook de trend “voor verkoop beschikbaar’ wordt belangrijker (sales enablement).

Iedere leverancier zou alle noodzakelijke hulpmiddelen voor verkoop beschikbaar moeten hebben. Hij moet kunnen praten over de inzichten van de consument, inhoud, rekentools, illustratieve case studies, kennis van het te verkopen product en de vaardigheden om klanten competent te kunnen adviseren. Deze hulpmiddelen moeten beschikbaar zijn om een betere interactie met de klant te kunnen waarborgen in een vroeger stadium van het verkoopproces.

In de afgelopen jaren hebben tal van onderzoeken uitgewezen dat 50-70% van het koopproces plaatsvindt zonder het traditionele contact met leveranciers. Dit verandert de rol van marketing en sales binnen het bedrijf. Marketing wordt steeds belangrijker bij het benaderen van de consument in een vroeg stadium van het verkoopproces, maar ook bij het verstrekken van accurate informatie over de klant aan de verkopers zodat deze vroeg in het verkoopproces betrokken kunnen worden.

5. Accenten en prioriteiten veranderen binnen de promotiemix van marketing technieken

Er zijn 3 opmerkingen van toepassing over deze trend.

Het centrum van promomix activiteiten is verschoven naar video, e-mailmarketing is na pessimistische voorspellingen weer in opkomst en SMM heeft een continu snelle groei.

Ook als gevolg van de verschuiving in de begrotingen van SEO naar content marketing zullen marketeers in 2017 de hoeveelheid content laten toenemen met 49%.
Tegelijkertijd zullen de kosten van online adverteren stabiliseren. En zal de populariteit van podcasting en social media toenemen. Experts praten ook over het aanpassen van retargeting concepten naar minder opdringerig en meer geïntegreerd in verschillende kanalen.

In 2017 zal content marketing worden geïntegreerd in de hele cultuur van de organisatie. Dit voorjaar verwachten experts dat content marketing verder zal gaan dan de marketing afdeling. De creatie van content zal iedereen die belangrijke informatie over klanten, producten en het bedrijf heeft aangaan.

 
6. Must-have marketing technologieën

Een andere trend die geassocieerd kan worden met technologische ontwikkelingen zijn bronnen naast de welbekende categorie met CRM en Marketing Automation die voorzien in de beschikbare sales data. Een volledig CRM is een onvervangbare tool geworden in de ogen van B2B professionals en Marketing Automation een onderbenutte mogelijkheid. De automatisering van verscheidene marketing activiteiten (workflows) en het snel behalen van goede resultaten blijkt niet zo makkelijk als in theorie.

Veel bedrijven zijn op hun hoede voor de mythe van het gebruik van één enkel platform. Het idee is gebaseerd op integratie en consolidatie van de functionaliteit om bedrijfsprocessen, marketing en sales, services, e-commerce, social media, nieuwe generatie CMS en anderen te automatiseren. Het gebruik van online tools is een gedachte van veel verkopers die met vergelijkbare platforms hebben gewerkt. Echter eindigt hierbij niet de discussie of ‘all in one’ het beste is of niet.

Ondanks de vele voordelen van geïntegreerde platforms, die een eigen ideologie, interface en beschikbaarheid van data hebben, hebben deze ook veel nadelen. De programma’s zijn erg duur, terwijl er iedere maand nieuwe online tools beschikbaar zijn die productiever en minder duur zijn. Marketing technologieën ontwikkelen zich snel. De trend voor 2017 zal zijn dat marketeers op zoek gaan naar een compromis tussen hoge kosten en het gemak van een geïntegreerd platform tegenover de prestaties van separate programma’s. Het is in ieder geval dat duidelijk dat alles onder één platform niet mogelijk is.

7. Een toename in het gebruik van voorspellende technieken en technologieën

Voorspellende technieken winnen terrein. Met het gebruik van een verscheidenheid aan data uit verschillende kanalen en statistische berekeningsmodellen kunnen marketeers hun voorspellingen over gedrag significant verbeteren om zo de beste kanalen en methoden vast te stellen voor interactie. De uitdaging is echter om het nog effectiever, sneller en beter te maken.

3 trends zullen zich op dit gebied voordoen in 2017:

  1. Statistische processen zullen verder gaan dan verkoopcijfers en invloed hebben op bredere aspecten zoals gedrag en kansen in de markt.
  2. Professionals zullen in toenemende mate gebruik maken van de laatste technologieën en hier geen geld op besparen, omdat de vraag naar kwalitatief goede analytische data toeneemt in de top van het bedrijfsleven.
  3. Analytische resultaten zullen beter worden geïntegreerd door hiermee tactieken en strategieën te bepalen die aansluiten op de behoeften in de markt.

 

Samengevat is het duidelijk dat alle trends wijzen op de ontwikkeling van Big Data en hoe deze data ingezet kan worden om klantervaringen te verbeteren. De meeste trends hebben betrekking op beide kennisgebieden. Kanalen en marketing activiteiten zijn niets meer dan methoden om bij te houden waar en hoe gebruikers te migreren. En bijna alle genoemde zaken – de nieuwe termen en concepten – worden na verwachting wereldwijd in 2017 al te worden toegepast.

Nederlands