Share with your friends










Submit

Hoe ben ik vindbaar op het internet

7 marketing trends in 2017
januari 8, 2017
 

H oe zorg ik er voor dat mijn website beter vindbaar is op het internet.
Een vraag die veel mensen zich vaak stellen. Als ondernemer of websitebezitter wil je niet voor niets online zijn. Je wilt gevonden worden. Meer aandacht trekken. Meer werk binnenhalen.

Google speelt daarbij vaak een belangrijke rol. Het merendeel van websitebezoekers komt bij een gemiddelde Nederlandse website via een zoekopdracht in Google. Wil je gevonden worden? Dan is Google de uitgelezen plek om uit te blinken.

Hoe zorg je er voor dat google jouw bedrijf ziet staan?

Dat kan op twee manieren:

  1. Door er voor te zorgen dat Google bij zijn speurtocht op het internet jouw website opmerkt en als belangrijk beschouwt. En natuurlijk jouw website toont als op zoekwoorden wordt gezocht die met jouw bedrijf verband houden. Dit worden organische zoekresultaten genoemd.
  2. Door te adverteren met Google.

Daarmee zorg je er voor dat tegen betaling jouw advertentie wordt getoond als gezocht wordt op gerelateerde zoekwoorden.
Dit worden betaalde zoekresultaten genoemd.

Wil je op korte termijn vindbaar zijn? Dan is online adverteren met Google Adwords een snelle optie om te zorgen voor een boost. Let wel op dat hoeveel je betaald voor een getoonde advertentie ook afhangt van hoe goed jouw website is opgezet.
En laat dit nou ook bijdragen aan het goed vindbaar zijn in organische zoekresultaten. Het is dus raadzaam altijd goed te kijken of jouw website zoekmachine-vriendelijk is. Maar waar moet je dan op letten?

De 12 belangrijkste acties die zorgen voor vindbaarheid

Google is slim, een geniale machine. Als jouw website gebruiksvriendelijk is voor bezoekers, dan wordt dit zeker ook gewaardeerd door Google. Maar het blijft wel een machine. Er zijn punten waar google op let waaraan je extra aandacht kunt schenken.

1. Zet het bedrijf op de kaart

Gebruik Google Business om er voor te zorgen dat uw bedrijf wordt weergegeven als mensen naar het bedrijf op Google. Via Google Business kun je de bedrijfsgegevens opgeven als uw openingstijden, contactgegevens, adressen en uw website URL. Maar ook aanvullende informatie over uw bedrijf die kunnen helpen u te presenteren, zoals bijvoorbeeld foto’s (ook 360° foto's) en reviews.

Als gezocht wordt op uw bedrijf of uw producten kunnen uw gegevens die zijn ingegeven via Google Business worden getoond. Dit zorgt ervoor dat u meer opvalt en de kans is aanzienlijk groter dat u gevonden wordt.

 
2. Onderzoek belangrijke zoekwoorden

Zoekwoorden zijn mogelijke zoekopdrachten die gebruik kunnen worden om jouw bedrijf te vinden. Dit hoeft dus niet een enkel woord te zijn maar kan ook bestaan uit meerdere woorden. Bij het maken van de inhoud van de website is het belangrijk hier rekening mee te houden. Het helpt je om te focussen op waar bezoekers naar op zoek zijn. En het zorgt ervoor dat Google jouw website kan vinden met de zoekwoorden die voor jouw website relevant zijn.

Begin met nadenken waar bezoekers van jouw website op zouden kunnen zoeken. Stel dat je in de schoenen van een bezoeker staat. Waar zou hij of zij naar op zoek zijn? Welke woorden zou deze persoon gebruiken in zijn zoekopdracht in Google? En heb je de kans ertoe; vraag het eens aan een aantal bezoekers of bestaande klanten. Je krijgt er vast inspiratie van.

Met deze eerste lijst zoekwoorden ga je aan de slag. Door ze in te typen in Google krijg je suggesties van Google die je op nieuwe ideeën kunnen brengen.

 

En als je een zoekopdracht hebt gedaan en je scrolt helemaal naar beneden onder de eerste pagina van resultaten, worden daar gerelateerde zoekopdrachten weergegeven.

Heb je een lijst opgebouwd met zoekwoorden die jouw bedrijf goed omschrijven? Dan is het handig te onderzoeken of het ook daadwerkelijk zoekwoorden zijn waar op gezocht en waar jij op gevonden kunt worden. Maar staar je hier niet op blind. De belangrijkste stap heb je al gedaan: nadenken over jouw doelgroep en welke informatie ze naar op zoek zijn.

Door ook te kijken naar zoekvolumes (hoe vaak er op wordt gezocht) en de concurrentie voor dit zoekwoord, kun je bepalen welke zoekwoorden het meest efficiënt zijn. Dit kun je doen door gebruikt te maken van Google Zoekwoordplanner (voor inzage in zoekvolumes heb je helaas wel een betaald Adwords account nodig) of Ubersuggest bijvoorbeeld.

Hou de meest efficiënte zoekwoorden in het achterhoofd bij de volgende stappen om jouw website beter vindbaar te laten zijn. Gebruik ze waar gepast en in plaats van alternatieve woorden. Maar overdrijf het niet. Relevantie is het belangrijkste.

3. zorg voor een leesbare URL structuur

De URL van de pagina vertelt de bezoeker en ook Google waar de pagina over gaat. Let vooral op pagina’s in onderdelen als ‘nieuws’, ‘evenementen’ en ‘blogs’ bijvoorbeeld dat de titel van het artikel wordt gebruikt in de URL.

4. Voer duidelijke pagina titels in en gebruik de pagina omschrijving

De pagina titel en pagina omschrijving zijn extra informatie die je mee kunt geven aan een pagina (metadata).

De titel (ook wel title-tag) van een pagina is wat mensen in het tabblad van hun internetbrowser zien staan, of als omschrijving van opgeslagen webpagina’s. Een goede titel vertelt waar de pagina over gaat. De title-tag wordt ook vaak 1-op-1 overgenomen wordt door Google in zoekresultaten.

 

De omschrijving van een pagina wordt door google meestal gebruikt om weer te geven bij de zoekresultaten om aan te geven waar de pagina over gaat. Een hele belangrijke om de bezoeker gelijk te vertellen wat hij op deze pagina kan verwachten.

 

Is er daarnaast in het CMS systeem van jouw website een mogelijkheid ‘keywords’ in te vullen? Deze kun je gerust overslaan. Tenminste als je je focust op de Nederlandse markt. Google is de meest gebruikte zoekmachine en deze kent hier geen gewicht meer aan toe.

5. Gebruik koppen

Websitebezoekers ‘scannen’ pagina’s of deze interessant zijn aan de hand van de koppen (voor websites ook wel ‘Headings’ genoemd) die worden toegepast. Ook Google leest de pagina’s op deze manier en kent waarde toe aan de koppen die gebruikt zijn.
Wees dus niet te gortig met het ‘vet’ maken van teksten, maar pas de koppen juist toe.
Iedere pagina hoort één titel te hebben in Heading 1. Gebruik voor andere koppen de Headings 2 en 3 om onderscheid te maken. Door gebruik te maken van Headings kan overigens niet alleen Google de pagina goed lezen. Ook voor gebruikers, en met name gebruikers die visuele hulpmiddelen nodig hebben, is dit zeer prettig.

6. Geef afbeeldingen ALT-teksten

Afbeeldingen kunnen ook een bron zijn voor nieuwe website bezoekers. Vergeet niet aan afbeeldingen ook informatie mee te geven aan Google zodat Google weet waarover de afbeelding gaat.
Dit kun je het beste doen door gebruik te makten van de Alt-tekst. Dit is een stukje tekst die je kunt invoeren bij het toevoegen van een afbeelding. Deze tekst is voor de gebruiker zichtbaar als hij met een muis over de afbeelding gaat.
Zo wordt niet alleen de afbeelding beter gevonden, maar ook de pagina.

7. Stem de inhoud af op bezoekers

Bij het doen van het zoekwoordenonderzoek hebben we al nagedacht over wie nu de bezoekers van jouw website zijn en waar zij naar op zoek zijn.
Speel hier op in door in jouw website antwoord te geven op de vragen die zij zich zouden kunnen stellen.
Begin op de homepage met de eerste essentiële vragen te beantwoorden die veel bezoekers zich zullen stellen: “Wie ben je, wat doe je en wat heb je te bieden?”
Geef vervolgens zoveel mogelijk informatie over de verschillende producten of diensten die je aanbiedt. Uiteindelijk ben je vindbaar op hoe relevant je bent en wat je te vertellen hebt. Zonder goede teksten ben je niet relevant en zal Google jouw website snel links laten liggen.

8. Zorg regelmatig voor vernieuwing

Verandert er zelden iets op uw website of staat er verouderde informatie dan is uw website al snel niet meer interessant. Zorg regelmatig voor vernieuwing of minstens voor up-to-date teksten. Ook Google merkt het op als uw pagina’s nooit worden vernieuwd en dit wordt zeker gewaardeerd.

9. Test de snelheid van jouw website

Bezoekers zoeken iets. En het liefst zo snel mogelijk. Duurt het laden van de pagina erg lang? Dan is de kans groot dat de bezoeker vertrekt voordat hij gezien heeft wat jij te bieden hebt. Bezoekers zullen snel jouw website verlaten en google kan dit opmerken. Door een trage website zou jouw website lager weergegeven kunnen worden in de zoekresultaten.
Hoe snel de pagina’s van jouw website zijn zou je ook kunnen meten met tools. Bijvoorbeeld Pingdom [https://tools.pingdom.com/].
Het laden van een pagina wordt als traag ervaren als het laden hiervan langer dan één tot anderhalve seconde duurt.

10. Zorg voor goede links

Linkbuilden is het plaatsen van meerdere links naar een website, waardoor zoekmachines zoals Google de website hoger zullen waarderen in de zoekresultaten. De autoriteit van de website waarop de link naar jouw website staat speelt daarin mee. Wordt er vanuit websites met een goede reputatie veel naar jouw website gelinkt, dan draagt dit bij aan een betere positie in de zoekresultaten.

Google hecht er overigens wel waarde aan dat de links ‘natuurlijk’ zijn. Zorg dus voor relevante links. Het mooiste is om links naar jouw website te genereren die je hebt ‘verdient’ met goede content. Content die andere voor je gaan delen omdat ze het zo goed vinden. Bijvoorbeeld door de inzet van social media, (gast)bloggen en publicaties.

Nederlands